Om Meal Makers
Grundarna av Meal Makers, Christian Pettersson och Morgan Kroon har tillsammans flera års erfarenhet och bred kompetens från livsmedelsproducerande bolag, storköksgrossist och restaurangbranschen. Vi har skapat ett digitalt verktyg för livsmedelsproducenter, lokala som regionala, för att på ett effektivt sätt kunna arbeta med hållbarhet och matsvinn i ett närmare samarbete med marknaden.
Meal Makers resan
2018 - En bransch i förändring
Matsvinnets negativa miljöpåverkan och det huvudlösa i att slänga en tredjedel av det vi producerar hade börjat uppmärksammas på allvar. Ett nytt betendemönster och tankesätt kring livsmedel hade börjat etablera sig på allvar.
“Jag jobbade på ett av Nordens största livsmedelsbolag med försäljning mot restauranggrossister, och hade börjat inse att jag befann mig i en del av livsmedelskedjan där problemet med överskott och matsvinn var minst lika stort som på konsumentsidan. Här fanns både en utmaning och en affärsmöjlighet.”
Det självklara valet som medgrundare till Meal Makers var Morgan Kroon, som jag 10 år tidigare hade vi jobbat tillsammans på Sveriges största restauranggrossist – sedan dess hade han startat flera framgångsrika bolag i restaurangbranschen.
2019 - Rivstart
Meal Makers lansering får ett överväldigande mottagande av livsmedelsbranschen. På bara några månader har vi startat samarbete med hundratals restauranger och livsmedelsproducenter. Vi startade ett pilotprojekt med Göteborgs stad som öppnade upp för offentliga skolkök att rädda mat. “Vi var det bästa som hänt restaurangbranschen sedan skivat bröd, så vad kunde stoppa oss?”
2020 - Motvind
“Pandemi-restriktionerna stängde i praktiken ned restaurangbranschen. Och med den även utsikterna för oss att ta ut någon form av lön för det vi gjorde. Det fanns endast två vägar framåt, lägga ner eller härda ut.”
Vi var övertygade om att vi hade något riktigt bra på gång så större delen av 2020 kavlade vi upp ärmarna och tog extrajobb som ställningsbyggare, snickare och i en trädgårdsbutik, samtidigt som vi på kvällar och helger fortsatte utveckla och jobba med Meal Makers och de aktörer på restaurangmarknaden som fortfarande var i gång. En minst sagt utmanande tid, men som gjort bolaget och teamet starkare.
2021 - Redo
Halvvägs in i pandemin valde vi att ingå ett partnerskap med Katalysen Ventures och kunde då tillsammans fokusera heltid på Meal Makers. Vi fortsatte bygga vår digitala plattform och sluta partnerskap och upphandlingar, både med kommuner och större kommersiella bolag. När restaurangbranschen öppnade upp igen var stod vi mer än redo.
2022 - Stark tillväxt
Meal Makers går nu återigen från klarhet till klarhet, och har under året mer än tredubblat vår omsättning. Nu räddar vi i snitt 1.5 ton mat om dagen.
Samtidigt som matpriser ökar står matsvinn för 10% av alla växthusgaser. Marknaden efterfrågar mer än någonsin vårt digitala sätt att skapa mervärde för köpare och säljare.
Vi har alla ett gemensamt ansvar att ifrågasätta och utmana gamla konsumtionsmönster och livsmedelssystem för att tillsammans göra det vi kan för att minska vårt klimatavtryck.
“Vi kavlade upp ärmarna och tog extrajobb som ställningsbyggare, snickare och i en trädgårdsbutik, samtidigt som vi på kvällar och helger fortsatte utveckla och jobba med Meal Makers och de aktörer på restaurangmarknaden som fortfarande var i gång”
Christian Pettersson, VD och Grundare